Het Epos Van Gilgameš komt terug!
Het Epos van Gilgameš vond zijn oorsprong in Uruk, in het huidige Irak. Dit oeroude verhaal begint nog ver voordat Noviomagus verrees aan de Waal en verhaalt, in twaalf tabletten, over een machtige koning genaamd Gilgameš..
Gilgameš vertrekt met – zijn eerst rivaal, maar later bondgenoot en vriend – Enkidu vanuit Uruk. Tijdens deze avontuurlijke tocht verliest hij zijn dierbare vriend waarna hij, in angst voor hetzelfde lot, opzoek gaat naar het eeuwige leven. Na een lange queeste, waarin hij onder andere op zoek gaat naar de enige niet-goddelijke man die de status van onsterfelijkheid wist te bemachtigen tijdens een zondevloed – als verhaal waarschijnlijk de voorloper van de Ark van Noach – komt hij tot de conclusie dat hij moet lerenleven met zijn Aardse bestaan en keert hij terug naar Uruk. Hoewel circa 4000jaar oud, bevat het Epos van Gilgameš door zijn existentiële karakter veel raakvlakken met het hier en nu. Het raakt de essentie van ons menszijn en de zoektocht naar ‘de zin van het leven’.
Een concert die zijn weg vindt vanuit jazz en vrije improvisatie en de connectie zoekt met storytelling en beeldende kunst.
Makers
Daniël van der Duim is pianist, componist en producer. In het werk van Daniël staat vrijwel altijd het narratieve centraal; de muziek ontstaat vanuit een bepaalde thematiek en hij neemt je graag mee naar een wereld waarin je even je oog dicht mag doen en mag wegdromen in het verhaal. Zodoende zijn zijn albums vrijwel altijd concept-albums. In 2023 presenteerde hij zijn eerste soloproject onder de naam Daniël Tomàs, genaamd Pintures. In Pintures gaat het in vergelijking met zijn eerdere werk meer om de introspectie. Nummers uiten vaak een bepaald gevoel waar moeilijk woorden aan vast te plakkenzijn. Het is een ode aan de kracht van de verbeelding, die je vindt als je maar goed genoeg naar binnen kijkt.
Studio Hartebeest (Gerco Hiddink) maakt grafische en illustratieve ontwerpen. De ogenschijnlijk eenvoudige beeldtaal blijkt vaak een verrassende gelaagdheid te bezitten. Deze beeldtaal komt tot stand na uitgebreide research. Net als Daniël heeft Hartebeest een voorliefde voor het narratieve en komt het werk tot stand vanuit een concept. Voor dit project heeft Studio Hartebeest zich verdiept in de wereld van de rolzegels: een medium zo oud als het Gilgameš-epos. Door een hedendaagse vertaling van de rolzegel te maken en deze af te drukken in klei wordt een brug geslagen naar het Mesopotamië van 4000jaar geleden.